вторник, 3 април 2012 г.

„Титаник“ „оживява“ в "Балморал" за ново екзотично пътешествие






“Miles Morgan Travel” прави исторически круиз

Българин „оцелява“ от злополучния кораб по щастлива случайност

Венцислав Жеков

Британска компания организира вип-круиз от Саутхемптън до Ню Йорк, който повтаря до най-дребните детайли пътуването на легендарния лайнер „Титаник“ през 1912 г. На 14 април се навършват точно сто години от трагичното пътешествие. Организаторите на круиза ще се постараят гостите на "Балморал" да бъдат поставени при същите условия, при които са пътували предшествениците им, като дори менюто ще е същото, съобщи vesti.bg. Корабът ще потегли от Саутхемптън, когато е кръглата годишнина от трагедията. Круизът ще продължи 12 нощи. На 14 април "Балморал" ще премине през мястото, където "Титаник" се удря в айсберг и потъва, в резултат на което жертвите са повече от 1500. След това круизът ще продължи към Халифакс. Там е предвидено посещение до гробището, където лежат телата на 121 от загиналите и по-късно ще се отправи към Ню Йорк. Каютите са точно 1309. Цените, в които е включен и самолетен билет от Ню Йорк до Великобритания, започват от 2595 паунда. Компанията, която организира круиза-“Miles Morgan Travel” се надява, че билетите ще се продадат бързо, въпреки кризата. "Балморал" е построен от компанията, създала „Титаник“-"Харланд и Улф".
Близо един век след катастрофата на “Титаник“ внучката на първия помощник- капитан твърди, че гибелта му е заради грешка на рулевия, пише френският „Фигаро“, цитиран от vesti.bg. Според досегашните описания историята е известна-айсбергът, който изникнал от тъмнината в последния момент, отчаяните опити на екипажа да промени курса, неизбежната драма. Луиз Патън, внучка на първия помощник-капитан Чарлз Лайтолър, мисли, че известната теза може да бъде преразгледана, и е написала книга със своето мнение.
Според нея, когато старши помощник-капитанът Уилям Мърдок забелязал айсберга на две мили пред кораба, екипажът е имал достатъчно време да се организира и да предотврати сблъсъка. Командата на Мърдок "пълен ляв" не била изтълкувана добре от рулевия, който направил точно обратното - завъртял руля надясно. Объркването се дължи на факта, че по онова време в различните кораби били използвани два вида навигационни системи, които били противоположни. Съгласно по-старата система, използвана във ветроходните кораби, командата "пълен ляв" означавала рулят да се завърти надясно. В по-модерните кораби и конкретно при "Титаник" била в сила новата система и това довело до грешка в посоката.
Малко след сблъсъка четиримата помощник-капитани се намирали в каютата на Мърдок и под натиска на собственика на компанията „Уайт стар“ решили да продължат плаването.
Според внучката на Лайтолър това било грешка, защото при пълен ход разпраният корпус на кораба е бил подложен на по-голямо налягане. Ако е бил останал на място, "Титаник" е можел да дочака помощ от най-близкия кораб, който се намирал на четири часа път. Това, според Луиз Патън, прави катастрофата още по-трагична. При разследването на инцидента Лайтолър, единственият оцелял от командния състав на екипажа, прикрил тези грешки, защото се страхувал, че компанията "Уайт стар" може да фалира, а след смъртта му през 1952 г. истината продължила да се пази в тайна, за да не се навреди на доброто му име.
Тази ужасяваща трагедия вълнува поколение след поколение вече един век. Написани са много книги, снимани са филми и дори суперпродукции, няколко подводни експедиции изследваха потъналия в Атлантическия океан лайнер. В градчето Пиджън Фордж отвори врати още един впечатляващ паметник, посветен на легендарния кораб – новият музей на ”Титаник” е уникално съоръжение, което дава на посетителите си възможност да ”преживеят” лично последните дни и часове на кораба и пътниците му. Експозицията припомня съдбата на 2223-мата пасажери на борда на кораба, като пресъздава в реални размери целия блясък на интериора в първа класа, както и скромните условия на долните палуби. Усеща се духът на огромния кораб, а всеки посетител получава бордна карта, каквато са получавали истинските пътници. 20-те зали в музея представят уникална колекция от лични вещи и артефакти от кораба, повечето от които никога досега не са показвани пред публика. Друг такъв музей действително няма – в централната зала е построено точно копие на централното стълбище на ”Титаник” и посетителите получават съвсем реалистично усещане, какво е било да си на борда на този огромен плаващ дворец.
В другите зали туристите могат да докоснат ледената повърхност на айсберг и да усетят студа на онази злополучна нощ, могат да усетят колко болезнен е сблъсъкът с ледената вода на океана, или да опитат да завъртят руля на кораба, опитвайки се да следват бързите команди на капитана.
За децата под осем години има изградена специална игрална площадка, където могат да научат как се строят кораби, да играят на капитани, или да ”срещнат”полярна мечка.
За най-запалените фенове на ”Титаник” е виртуалната разходка до останките на кораба на океанското дъно, като желаещите могат сами да управляват прочутия робот, използван за заснемането на най-популярните документални филми. Този музей предлага преживяване, което дава на посетителите възможно най-точна представа за кораба и трагичната му съдба.
“Титаник” бил пуснат на вода в Белфаст на 31 май 1911 г. След завършване на ходовите изпитания на 3 април 1912 г. той пристигнал в Саутхемптън, където взел запас от продукти. На 10 април при излизането си от акваторията на пристанището едва не се сблъскал с американския кораб “Ню Йорк”. Следващите спирки били Шербур и Куийнзтаун, откъдето трябвало да се вземат пътници и поща. Именно тук - в Шербур, на “Титаник” трябвало да се качи българският военен музикант Стойо Иванов Крушкин. Той е роден на 15 март 1882 г. в софийското село Бистрица. През 1893 г. е зачислен към оркестъра в Гвардейския на Н. В. полк. Стойо свирел на фагот по софийските улици, на вечеринки и градински увеселения, а понякога и в Двореца.
Той заминал с надеждата, че ще стигне до Америка, но не предполагал, че късметът му щял да го спаси от гибел. По пътя влакът се забавил. Стойо бил принуден да се върне в България, защото нямало никакви шансове да стигне в Шербур и да се качи на “Титаник”. При новината за катастрофата, съпругата на Стойо-Николица, започнала приготовление за “заупокойна молитва”. Шив-картата на Стойо за “Титаник” била от най-евтините и поради това каютата му следвало да бъде най-дълбоко в кораба, от където никой не можел да се спаси. Няколко дена по-късно Стойо се върнал щастливо в България. По време на Балканската война взел участие в състава на военен оркестър, а в промеждутъка между двете Балкански войни успешно заминал за Америка.
На „Титаник“ е имало поне 50 българи. Според изплатените от "Лойд" обезщетения загиналите при катастрофата сънародници са 38. Предполага се, че спасилите се нашенци са към 15, като повечето от тях остават завинаги в Америка. 
Компанията "Харланд и Уолф", която е построила "Титаник", спря да строи кораби в края на ХХ в. Над 1 млрд. британски лири са вложени в проект "Квартал Титаник". Проектът е 20-годишен. Върху 185 акра ще бъдат разположени апартаменти, офиси, туристически център. Кварталът ще граничи с частта от корабостроителницата, където е построен потъналият през 1912 година легендарен лайнер.

Няма коментари: