сряда, 25 април 2012 г.

ОТНОВО ЗА ЛЕГЕНДАРНИЯ „ТИТАНИК“

БНТ Покой, който някои ще намерят сто години по-късно. Ние обаче не сме готови да сложим точка, защото екип на "По света и у нас" продължава да вади нови факти около българите, пътували на "Титаник". Вече ви разказахме, че те са повече от 38, както досега официално се смяташе. 38 са изплатените обезщетения. Пътували в трюмовете-трета класа. Продали каквото имат, взели заеми, тръгнали да изкарат по-добри пари в Америка. Прости земеделци, семействата им дори и не знаели, че имат право на  обезщетения, за да настояват за тях. Въпреки това държавата по това време проявила изключителна загриженост за своите поданици. Огнян Пунев - експерт в Централен държавен архив: - Открит беше един протокол от 31 юли 1912 г. на МС, който одобрява, както е записано, да се авансира една сума до 5000 лв. на царската легация в Лондон за завеждане на дела срещу компанията Уайт стар лайн за обезщетение семействата на загиналите български поданици. Благородният акт на българското правителство, оказва се не е случаен. А е част от една цялостна политика на подпомагане на  емигрантите в Америка. Още през 1907 година се създава комисия по изучаване на миграцията. Огнян Пунев - експерт в Централен държавен архив: - Научните експерти и държавните мъже тогава са смятали, че около 90% от тези българи ще се върнат след време, т.е. те ще потърсят своето щастие, ще успеят, ще забогатеят но най-вероятно ще се върнат и ще влеят своите сили, своите материални постижения, които имат. Мъжете в Гумощник, обаче, не успяват да се върнат. А ги водела надеждата не за богатства, а за нещо спастрено за по-плодородни нивички. Анка Чакърова - потомък на загинал на „Титаник“ -  Те, когато имат повече деца, земята се поделя и тя остава все по-малко и по-малко. Ангелина Георгиева - читалище "Отец Паисий"-Гумощник: - А преди това доста гумущнери са пътували за Америка и други места, връщали са се по-забогатели. И като тях и тези се качват на "Титаник" с вече уговорена работа. Цялото им пътуване е било организирано до най-малката подробност от агенти на параходните компании, които активно агитирали и събирали работници за големите строежи на Америка. Проф. Трендафил Митев  - историк, УНСС: - Строят трансконтиненталните железопътни линии от западното до източното крайбрежие, строят се огромни металургични комбинати и самата Америка изпитва огромни потребности от работна ръка. Затова и често агенциите финансирали авансово пътуването им. Били сигурни, че българите имат работа. С долар и половина надница на ден са щели за месец да върнат 35-те долара за билета на "Титаник". Това разказали оцелелите пред емигрантите в Америка. Те пък издали книга за трагедията, според която 10 са успели да се спасят от ледените води на Атлантика. Проф. Трендафил Митев  - историк, УНСС: - Очевидно нашите хора се оказват във водата и успяват да доплуват до лодката, успяват да се хванат за корпуса на лодката и в един момент, когато тя се оттегля от тялото на парахода, когато вече няма опасност огромна човешка маса да обърне лодката, тези хора успяват в един момент да се прехвърлят в лодката. С една част от платените обезщетения построили този паметник. Да не се забравят осемте от Гумощник, загинали с "Титаник", да не се забравят усилията на едно поколение за по-добър живот и  надеждите на едно правителство да почерпи цивилизация отвъд океана. Автор: Мария Чернева Снимка: actualno.com

Няма коментари: