ИМА СЕМЕЙСТВА, ЗА КОИТО ИСТОРИЯТА НЕ Е ПРОСТО УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ, А ЖИВОТРЕПТЯЩА РОДОВА ПАМЕТ
събота, 5 май 2012 г.
“ТИТАНИК II” ЩЕ БЪДЕ НОВО ПЪТЕШЕСТВИЕ С НОВО ПОСЛАНИЕ
Австралийски милиардер ще строи нов "Титаник", сто години след трагичното потъване на първия кораб със същото име. Това стана ясно неотдавна и световните медии отразиха новината почти светкавично. Богаташът Клив Палмър съобщи, че модерното копие на легендарния кораб ще бъде също толкова луксозно, а първото му пътуване от Англия до Ню Йорк ще се осъществи през 2016 г., предаде Агенция “Франспрес”.
Палмър, който е натрупал богатството си в минната индустрия, е направил поръчка при китайския корабостроител "Жинлинг шипярд", но все още отказва да уточни стойността на инвестицията за строителството. Според документите, "Титаник II" ще бъде с размерите на оригинала, за който точно преди 100 години се твърди, че на практика е непотопяем. Новият грандиозен лайнер ще бъде също толкова луксозен, но все пак ще бъде оборудван с постижения от последните технологии, както и с модерна система за сигурност и навигация, поясни милиардерът. По време на първото си плаване, което се очаква да стане факт едва след 4 години, "Титаник II" ще бъде ескортиран от китайския морски флот. По думите на строителя-милиардер Палмър новият кораб ще бъде създаден в памет на екипажа на легендарния "Титаник", потънал преди сто години.
Предприемачът обещава същия лукс в 840-те каюти и в местата за развлечение. Изследователи ще бъдат натоварени с изучаването на архивите, за да пресъздадат възможно най-точно вътрешния дизайн. Запитан от журналист, дали корабът ще потъне, Палмър отговори: "Разбира се, ако пробиете дупка в него…! Ще бъде проектиран така, че да не потъва, но ако човек е суеверен като вас, никога не знаеш какво може да се случи…!"
Клив Палмър, чието състояние се оценява на 5 милиарда долара, е един от големите доставчици на въглища и желязна руда за китайската икономика.
“Титаник” наистина е легенда, защото той въплъщава една огромна, дори необятна част от човешката история и го прави толкова елегантно и незабележимо, че буди само възхищение и дори страхопочитание. Този кораб-емблема сякаш по нещо прилича на “Ноевия ковчег”. Ако се замислим, основанията за това не са лишени от логика. “Титаник” събира в своите три класи на практика една истинска, при това социологически издържана до най-малките детайли, “представителна извадка” от човечеството през 1912 г.
Общо 28 са националностите, които пътуват на злополучния кораб, сочи публикувана в ithaca.edu, класация. България се намира на шесто място, по азбучен ред. За нашите сънародници е посочено, че в първа и втора класа няма българи. В трета класа са отбелязани 33-ма, от които няма нито един спасен. Във втора класа сред нулевите проценти на спасени попадат: Австралия, Белгия, Дания, Германия, Норвегия и Португалия. В трета класа същият тъжен списък съдържа: България, Канада, Франция, Гърция, Португалия, Южна Африка и Швейцария. Интерес вероятно представляват нулевите проценти на спасените по нации в първа класа. Списъкът представя: Австро-Унгария, Дания, Ирландия, Мексико и Уругвай. По класи, списъкът на нулевите проценти на спасените от първа класа съдържат пет националности, за втора класа-шест и за трета класа-седем.
Българите и хората от Източна Европа пътуват на “Титаник”, за да намерят своя личен “нов свят”. Те търсят възможност да припечелят малко пари и да се върнат, за да си “оправят живота” в заветния “стар край”-по родните си места. Но не само българите пътуват в трета класа. Тук се срещат представители и на други нации, малоимотни хора, които са тръгнали да търсят късмета и щастието си далеч от своите близки.
В първа класа пътуват най-много американци-212 души, а най малко са били от Австро-Унгария, Белгия, Дания, Мексико и Турция-по един пътник от всяка. Представители на тези нации в болшинството си избират по-ниските класи, защото нямат възможност да пътуват луксозно, но и не това е целта им. Те са тръгнали на гурбет, за да подобрят живота на своите семейства. Това обаче за една голяма част от тях се оказва малшанс. Във втора класа пътуват най-много британци-164, а най-малко са от Австралия, Белгия, Япония, Норвегия, Португалия и Швеция-отново по един пътник от всяка. В трета класа най-много са отново британците-118, а най-малко са от Австралия и Южна Африка-по един. Равносметката показва, че най-много пътници от всички класи има от Великобритания-327, а най-малко-от Дания, Япония и Мексико-по един от всяка.
По обща статистика от трите класи, можем да направим основателно заключение, че най-много са спасените американци-177, а най-малко са те от България, Дания, Гърция, Мексико, Португалия и Уругвай-с 0%! Това са въпросните “икономически несретници”, които в огромното си желание да постигнат по-добър стандарт, буквално “изпадат“ от „борда на живота”.
Най много са загиналите британци-223, а най-малко са от Япония-нито един, но той е бил и единственият японец на борда на “Титаник”. Така на практика това са единствените 100% спасяемост, следвани от Испания с 86%, Китай със 75% и Швеция с 64%. На борда на кораба-легенда е имало само по един датчанин и един мексиканец, които намират своя вечен дом в океана.
Много социални демографи са се опитвали да внушат, че хората от първа класа са били привилегировани и заради суматохата за тяхното спасяване, са загинали твърде много хора от втора и най-вече от трета класа. Една нова и достатъчно точна статистика обаче хвърля малко по-различен поглед върху този момент от трагедията “Титаник”.
Общата статистика сочи, че в първа класа е имало 324 пътници, от които 201 се спасяват, 123 загиват. Във втора класа са пътували общо 283 пасажери, от които 120 се спасяват и 163 загиват, и в трета класа са пътували общо 708 пасажери, от които 180 се спасяват и 518 умират. Общо пътниците са били 1315, от които 501 се спасяват, а 804 загиват. Общият процент на спасените е едва 38%! 434 жени са пътували на „Титаник“, от които 110 загиват, а се спасяват 324. На борда е имало 112 деца, от които точно половината са спасени. От общо 1680 мъже, се спасяват едва 323, а загиват 1523.
Социалната стратиграфия на трагедията “Титаник” ни дава наистина достатъчно основания да говорим за този кораб като за един съвременен за началото на миналия ХХ в. “Ноев ковчег”. Тук сякаш наистина са селектирани двойки от почти всички социални сегменти и раси в онези години. Гибелта на една голяма част от тях може да бъде разглеждана и като показателна трагедия за човечеството, която сякаш идва да го предупреди да внимава, да живее по-смислено и по-разумно, нещо, в което светът изглежда не се вслуша, предвид предстоящите все още тогава военни години.
Оказва се, че от трагедията са спасени най-много жени-75%, след това деца-50% и накрая мъже-19%. Тези цифри включват данни и за пътниците, и за екипажа. От първа класа загиват четири жени, едно дете и 105 мъже-общо 120. От втора класа загиват 13 жени, нито едно дете и 138 мъже-общо 155. От трета класа загиват 91 жени, 55 деца и 391 мъже-общо 537. Цифрите показват, че класата, в която са пътували хората, разбира се има определящо значение за шансовете им за спасяване, но това не е единственият важен индикатор за целта. Прави впечатление, че никак не са малко и загиналите мъже от втора класа-с малко над 30 повече, спрямо тези от първа класа.
Строителството на нов “Титаник” идва точно във времена, когато светът се нуждае от ново послание, нов тип социално-икономическа платформа, която да ни изведе от мрачните години на кризата и да ни покаже светлината на един нов, по-добър и по-сигурен свят. Именно с една такава легендарна инициатива, хората могат отново да започнат да търсят себе си и да се замислят за своите ценности и морал. Надеждите са, че “Титаник II” като един истински нов “Ноев ковчег” ще събере отново “лабораторни проби” от съвременното човечество, за да проверим за пореден път, до къде сме стигнали в саморазбирането си за самите нас. Може би именно това трябва да бъде и посланието, което създателите на новия “Титаник” трябва да изпратят до света. Може би наистина този втори кораб-легенда трябва пресъздаде не само лукса, строителните техники и величествената визия. Пресъздаването на социалната стратиграфия и по вертикала, но и по хоризонтала в “Титаник II”, може да придаде на бъдещото пътешествие не просто една елегантна историческа романтичност, но и стройна социално-нравствена актуалност.
Всяко нещо, което човек извършва има, или поне трябва да има, смислово послание. Не ни остава друго, освен да изчакаме австралийския милиардер Клив Палмър да намери своето и това на „Титаник“ II” послание към съвременното човечество и с общите усилия на всички, да превърнем едно ново незабравимо пътешествие в повод за един по-добър живот, точно така, както са се надявали и нашите предци-емигранти, които са тръгнали с първия “Титаник” към, може би, по-добрия свят!
Венцислав Жеков-кореспондент на в-к “България” в София
Снимки от интернет.
Текстове на снимките:
Снимка 1 – Изглед от строителната площадка на “Харланд енд Улф” в Белфаст, където е построен “Титаник”.
Снимка 2 – Строители под огормните витла на кораба-легенда.
Снимка 3 – Фрагмент от строителството на злополучният “Титан” на световнтия океан.
сряда, 25 април 2012 г.
СОЦИАЛНА ДЕМОГРАФИЯ НА ТРАГЕДИЯТА „ТИТАНИК“
Общо 28 националности пътуват на легендарния кораб „Титаник“, сочи публикувана в ithaca.edu, класация. България се намира на шесто място по азбучен ред. За нашите сънародници е посочено, че в първа и втора класа няма българи. В трета класа са отбелязани 33-ма, от които няма нито един спасен.
Във втора класа сред нулевите проценти на спасени попадат: Австралия, Белгия, Дания, Германия, Норвегия и Португалия. В трета класа същият тъжен списък съдържа: България, Канада, Франция, Гърция, Португалия, Южна Африка и Швейцария. Интерес вероятно представляват нулевите проценти на спасените по нации в първа класа. Списъкът представя: Австро-Унгария, Дания, Ирландия, Мексико и Уругвай. По класи, списъкът на нулевите проценти на спасените от първа класа съдържат пет националности, за втора класа-шест и за трета класа-седем.
В първа класа са пътували най-много американци-212 души, а най малко са били от Австро-Унгария, Белгия, Дания, Мексико и Турция-по един пътник от всяка. Във втора класа са пътували най-много британци-164, а най-малко са били от Австралия, Белгия, Япония, Норвегия, Португалия и Швеция-отново по един пътник от всяка. В трета класа най-много са били отново британците-118, а най-малко са били от Австралия и Южна Африка-по един.
Равносметката показва, че най-много пътници от всички класи е имало от Великобритания-327, а най-малко-от Дания, Япония и Мексико-по един от всяка.
По обща статистика от трите класи, най-много са спасените американци-177, а най-малко са те от България, Дания, Гърция, Мексико, Португалия и Уругвай-с 0%! Най много са загиналите британци-223, а най-малко са от Япония-нито един, но той е бил и единствения японец на борда. Така на практика това са единствените 100% спасяемост, следвани от Испания с 86%, Китай със 75% и Швеция с 64%. На борда на „Титаник“ е имало и един датчанин, който загива и един мексиканец, който също загива.
Така общата статистика сочи, че в първа класа е имало 324 пътници, от които 201 се спасяват, 123 загиват. Във втора класа са пътували общо 283 пасажери, от които 120 се спасяват и 163 загиват, и в трета класа са пътували общо 708 пасажери, от които 180 се спасяват и 518 умират. Общо пътниците са били 1315, от които 501 се спасяват, а 804 загиват. Общият процент на спасените е едва 38%!
434 жени са пътували на „Титаник“, от които 110 загиват, а се спасяват 324. На борда е имало 112 деца, от които точно половината са спасени. От общо 1680 мъже, се спасяват едва 323, а загиват 1523. Оказва се, че са спасени най-много жени-75%, след това деца-50% и накрая мъже-19%. Тези цифри включват данни и за пътниците, и за екипажа.
От първа класа загиват четири жени, едно дете и 105 мъже-общо 120. От втора класа загиват 13 жени, нито едно дете и 138 мъже-общо 155. От трета класа загиват 91 жени, 55 деца и 391 мъже-общо 537.
ПАМЕТНИК НА ЗАГИНАЛИ БЪЛГАРИ НА "ТИТАНИК"
Това е паметникът на загиналите на "Титаник" 8 българи от село Гумошник. Спирайки да питам за посока местните катаджии онзи ден малко след тържественото почитане 100-годишнината от гибелта на техните съселяни, почват да ми разказват с подробности, повторени малко по-късно и от хората в самото село.
Интересни факти:
- Един от групата от Гумошник не успява да се качи, защото се напива славно вечерта преди отплаването, закъснява и така се спасява.
- На паметника пише ''тук почиват останките'', но де факто са заровени лични вещи на загиналите.
- "Лойдс" - Лондон, изплаща застраховки на близките на загиналите и години наред в някои от семействата златните монети се предават от поколение на поколение като семейна реликва/зестра - няколко от венците на паметника бяха от морски шипинг компании, както и от ''морска администрация''
- българската група на Титаник (33 на брой, нито един оцелял) е била една от по-големите неанглийско говорещи.
http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/titanic.html
НОВИНИ ЗА "ТИТАНИК"
Aукционни къщи са открили снимка на гигантски айсберг, който е потопил „Титаник“ преди 100 години, поне така твърдят. Снимката е направена само часове след потъването на кораба от пасажер от борда на RMS CARPATHIA – кораб на Cunard Lines спасил над 700 души от потъналия „Титаник“. Снимката и други вещи от борда ще бъдат предложени на търг на 19 април. Търгът за снимката започва от първоначална цена – 300 щ. долара.
Maritime.bg – Любопитно
Сто години след потъването на „Титаник“, останките на кораба и всички извадени предмети от него преминават под охраната на ЮНЕСКО, като обект на подводно културно наследство.
Организацията подчерта, че останките на кораба лежат в международни води и затова нито една страна не може да предявява права за ексклузивното им владеене.
„Отсега нататък държавите-участнички в Конвенцията имат законното право да попречат на унищожението, разграбването, продажбата и разпространение на обекти, намерени на мястото на катастрофата”, заявяват в ЮНЕСКО.
Maritime.bg – Любопитно
Офертите в мрежата за онлайн пазаруване с отстъпки Groupon става все по-атрактивни. Голям интерес в момента предизвиква пътуване до останките на потъналия Титаник, пише Business Insider.
Цената на предложението е 12 500 долара, като е обявено, че това е с близо 80% под нормалната цена от 59 680 долара на човек.
В пакета са включени пътуване до Нюфаундленд, 13 дни пътуване с кораб и пълно настаняване в хотел. Специален бонус в офертата е включено и DVD с филма Титаник.
Предложението важи за периода 26 юли – 8 август, когато ще се състои пътуването.
По статията работи: Андрей Любенов
Десетметров чертеж на кораба "Титаник", изготвен за официалното разследване на потъването на кораба, беше продаден на търг в гр. Девайзес, Южна Англия, за 220 000 британски лири (363 хил. щатски долара), съобщи Би Би Си.
Предварителната оценка беше 100 000 - 150 000 лири.
Чертежът е висял постоянно в помещението за съдебните изслушвания по делото. Още са запазени знаците, направени с тебешир, които посочват къде айсбергът е засегнал кораба.
След края на делото чертежът е върнат на архитектурното бюро "Уайт стар", което го е изготвило. След това той е бил в частни ръце и не е излаган публично.
Купувачът е частен колекционер, казаха от тръжна къща "Олдридж и син".
Възможно е той да реши да го изложи в бъдеще.
Корабът "Титаник" потъва при първото си плаване на 15 април 1912 г., като загиват около 1500 души. Официалното събиране на сведения започва на 12 май 1912 г. Останките му са намерени на 1 септември 1985 г. от американския морски археолог Робърт Балард и негови френски колеги.
(БТА)
ОТНОВО ЗА ЛЕГЕНДАРНИЯ „ТИТАНИК“
БНТ
Покой, който някои ще намерят сто години по-късно. Ние обаче не сме готови да сложим точка, защото екип на "По света и у нас" продължава да вади нови факти около българите, пътували на "Титаник". Вече ви разказахме, че те са повече от 38, както досега официално се смяташе. 38 са изплатените обезщетения.
Пътували в трюмовете-трета класа. Продали каквото имат, взели заеми, тръгнали да изкарат по-добри пари в Америка. Прости земеделци, семействата им дори и не знаели, че имат право на обезщетения, за да настояват за тях. Въпреки това държавата по това време проявила изключителна загриженост за своите поданици.
Огнян Пунев - експерт в Централен държавен архив: - Открит беше един протокол от 31 юли 1912 г. на МС, който одобрява, както е записано, да се авансира една сума до 5000 лв. на царската легация в Лондон за завеждане на дела срещу компанията Уайт стар лайн за обезщетение семействата на загиналите български поданици.
Благородният акт на българското правителство, оказва се не е случаен. А е част от една цялостна политика на подпомагане на емигрантите в Америка. Още през 1907 година се създава комисия по изучаване на миграцията.
Огнян Пунев - експерт в Централен държавен архив: - Научните експерти и държавните мъже тогава са смятали, че около 90% от тези българи ще се върнат след време, т.е. те ще потърсят своето щастие, ще успеят, ще забогатеят но най-вероятно ще се върнат и ще влеят своите сили, своите материални постижения, които имат.
Мъжете в Гумощник, обаче, не успяват да се върнат. А ги водела надеждата не за богатства, а за нещо спастрено за по-плодородни нивички.
Анка Чакърова - потомък на загинал на „Титаник“ - Те, когато имат повече деца, земята се поделя и тя остава все по-малко и по-малко.
Ангелина Георгиева - читалище "Отец Паисий"-Гумощник: - А преди това доста гумущнери са пътували за Америка и други места, връщали са се по-забогатели.
И като тях и тези се качват на "Титаник" с вече уговорена работа. Цялото им пътуване е било организирано до най-малката подробност от агенти на параходните компании, които активно агитирали и събирали работници за големите строежи на Америка.
Проф. Трендафил Митев - историк, УНСС: - Строят трансконтиненталните железопътни линии от западното до източното крайбрежие, строят се огромни металургични комбинати и самата Америка изпитва огромни потребности от работна ръка.
Затова и често агенциите финансирали авансово пътуването им. Били сигурни, че българите имат работа. С долар и половина надница на ден са щели за месец да върнат 35-те долара за билета на "Титаник". Това разказали оцелелите пред емигрантите в Америка. Те пък издали книга за трагедията, според която 10 са успели да се спасят от ледените води на Атлантика.
Проф. Трендафил Митев - историк, УНСС: - Очевидно нашите хора се оказват във водата и успяват да доплуват до лодката, успяват да се хванат за корпуса на лодката и в един момент, когато тя се оттегля от тялото на парахода, когато вече няма опасност огромна човешка маса да обърне лодката, тези хора успяват в един момент да се прехвърлят в лодката.
С една част от платените обезщетения построили този паметник. Да не се забравят осемте от Гумощник, загинали с "Титаник", да не се забравят усилията на едно поколение за по-добър живот и надеждите на едно правителство да почерпи цивилизация отвъд океана.
Автор: Мария Чернева
Снимка: actualno.com
понеделник, 16 април 2012 г.
вторник, 3 април 2012 г.
„Титаник“ „оживява“ в "Балморал" за ново екзотично пътешествие




“Miles Morgan Travel” прави исторически круиз
Българин „оцелява“ от злополучния кораб по щастлива случайност
Венцислав Жеков
Британска компания организира вип-круиз от Саутхемптън до Ню Йорк, който повтаря до най-дребните детайли пътуването на легендарния лайнер „Титаник“ през 1912 г. На 14 април се навършват точно сто години от трагичното пътешествие. Организаторите на круиза ще се постараят гостите на "Балморал" да бъдат поставени при същите условия, при които са пътували предшествениците им, като дори менюто ще е същото, съобщи vesti.bg. Корабът ще потегли от Саутхемптън, когато е кръглата годишнина от трагедията. Круизът ще продължи 12 нощи. На 14 април "Балморал" ще премине през мястото, където "Титаник" се удря в айсберг и потъва, в резултат на което жертвите са повече от 1500. След това круизът ще продължи към Халифакс. Там е предвидено посещение до гробището, където лежат телата на 121 от загиналите и по-късно ще се отправи към Ню Йорк. Каютите са точно 1309. Цените, в които е включен и самолетен билет от Ню Йорк до Великобритания, започват от 2595 паунда. Компанията, която организира круиза-“Miles Morgan Travel” се надява, че билетите ще се продадат бързо, въпреки кризата. "Балморал" е построен от компанията, създала „Титаник“-"Харланд и Улф".
Близо един век след катастрофата на “Титаник“ внучката на първия помощник- капитан твърди, че гибелта му е заради грешка на рулевия, пише френският „Фигаро“, цитиран от vesti.bg. Според досегашните описания историята е известна-айсбергът, който изникнал от тъмнината в последния момент, отчаяните опити на екипажа да промени курса, неизбежната драма. Луиз Патън, внучка на първия помощник-капитан Чарлз Лайтолър, мисли, че известната теза може да бъде преразгледана, и е написала книга със своето мнение.
Според нея, когато старши помощник-капитанът Уилям Мърдок забелязал айсберга на две мили пред кораба, екипажът е имал достатъчно време да се организира и да предотврати сблъсъка. Командата на Мърдок "пълен ляв" не била изтълкувана добре от рулевия, който направил точно обратното - завъртял руля надясно. Объркването се дължи на факта, че по онова време в различните кораби били използвани два вида навигационни системи, които били противоположни. Съгласно по-старата система, използвана във ветроходните кораби, командата "пълен ляв" означавала рулят да се завърти надясно. В по-модерните кораби и конкретно при "Титаник" била в сила новата система и това довело до грешка в посоката.
Малко след сблъсъка четиримата помощник-капитани се намирали в каютата на Мърдок и под натиска на собственика на компанията „Уайт стар“ решили да продължат плаването.
Според внучката на Лайтолър това било грешка, защото при пълен ход разпраният корпус на кораба е бил подложен на по-голямо налягане. Ако е бил останал на място, "Титаник" е можел да дочака помощ от най-близкия кораб, който се намирал на четири часа път. Това, според Луиз Патън, прави катастрофата още по-трагична. При разследването на инцидента Лайтолър, единственият оцелял от командния състав на екипажа, прикрил тези грешки, защото се страхувал, че компанията "Уайт стар" може да фалира, а след смъртта му през 1952 г. истината продължила да се пази в тайна, за да не се навреди на доброто му име.
Тази ужасяваща трагедия вълнува поколение след поколение вече един век. Написани са много книги, снимани са филми и дори суперпродукции, няколко подводни експедиции изследваха потъналия в Атлантическия океан лайнер. В градчето Пиджън Фордж отвори врати още един впечатляващ паметник, посветен на легендарния кораб – новият музей на ”Титаник” е уникално съоръжение, което дава на посетителите си възможност да ”преживеят” лично последните дни и часове на кораба и пътниците му. Експозицията припомня съдбата на 2223-мата пасажери на борда на кораба, като пресъздава в реални размери целия блясък на интериора в първа класа, както и скромните условия на долните палуби. Усеща се духът на огромния кораб, а всеки посетител получава бордна карта, каквато са получавали истинските пътници. 20-те зали в музея представят уникална колекция от лични вещи и артефакти от кораба, повечето от които никога досега не са показвани пред публика. Друг такъв музей действително няма – в централната зала е построено точно копие на централното стълбище на ”Титаник” и посетителите получават съвсем реалистично усещане, какво е било да си на борда на този огромен плаващ дворец.
В другите зали туристите могат да докоснат ледената повърхност на айсберг и да усетят студа на онази злополучна нощ, могат да усетят колко болезнен е сблъсъкът с ледената вода на океана, или да опитат да завъртят руля на кораба, опитвайки се да следват бързите команди на капитана.
За децата под осем години има изградена специална игрална площадка, където могат да научат как се строят кораби, да играят на капитани, или да ”срещнат”полярна мечка.
За най-запалените фенове на ”Титаник” е виртуалната разходка до останките на кораба на океанското дъно, като желаещите могат сами да управляват прочутия робот, използван за заснемането на най-популярните документални филми. Този музей предлага преживяване, което дава на посетителите възможно най-точна представа за кораба и трагичната му съдба.
“Титаник” бил пуснат на вода в Белфаст на 31 май 1911 г. След завършване на ходовите изпитания на 3 април 1912 г. той пристигнал в Саутхемптън, където взел запас от продукти. На 10 април при излизането си от акваторията на пристанището едва не се сблъскал с американския кораб “Ню Йорк”. Следващите спирки били Шербур и Куийнзтаун, откъдето трябвало да се вземат пътници и поща. Именно тук - в Шербур, на “Титаник” трябвало да се качи българският военен музикант Стойо Иванов Крушкин. Той е роден на 15 март 1882 г. в софийското село Бистрица. През 1893 г. е зачислен към оркестъра в Гвардейския на Н. В. полк. Стойо свирел на фагот по софийските улици, на вечеринки и градински увеселения, а понякога и в Двореца.
Той заминал с надеждата, че ще стигне до Америка, но не предполагал, че късметът му щял да го спаси от гибел. По пътя влакът се забавил. Стойо бил принуден да се върне в България, защото нямало никакви шансове да стигне в Шербур и да се качи на “Титаник”. При новината за катастрофата, съпругата на Стойо-Николица, започнала приготовление за “заупокойна молитва”. Шив-картата на Стойо за “Титаник” била от най-евтините и поради това каютата му следвало да бъде най-дълбоко в кораба, от където никой не можел да се спаси. Няколко дена по-късно Стойо се върнал щастливо в България. По време на Балканската война взел участие в състава на военен оркестър, а в промеждутъка между двете Балкански войни успешно заминал за Америка.
На „Титаник“ е имало поне 50 българи. Според изплатените от "Лойд" обезщетения загиналите при катастрофата сънародници са 38. Предполага се, че спасилите се нашенци са към 15, като повечето от тях остават завинаги в Америка.
Компанията "Харланд и Уолф", която е построила "Титаник", спря да строи кораби в края на ХХ в. Над 1 млрд. британски лири са вложени в проект "Квартал Титаник". Проектът е 20-годишен. Върху 185 акра ще бъдат разположени апартаменти, офиси, туристически център. Кварталът ще граничи с частта от корабостроителницата, където е построен потъналият през 1912 година легендарен лайнер.
Абонамент за:
Публикации (Atom)