неделя, 18 август 2013 г.

БЪЛГАРИ НА "ТИТАНИК"?

Българи на Титаник? Публикувано от bulgarianhistory на 14/04/2013 в Интересни факти · 0 Коментари „Интересни факти" е рубрика, в която ще ви представяме онези куриози от миналото ни, които и до днес са обект на множество дискусии. Несъмнено историята ни изобилства от случки и събития, които се оказват предопределящи за развитието на страната ни през годините. Тук ще се опитаме да ви изложим най-интересните от тях и да ви ги представим по възможно най-атрактивен начин. Очакваме вашите предложения! Едно събитие, което се случва точно преди 101 години кара целият свят да обърне поглед към него. Едно неочаквано събитие. "Титаник" - това име всява страх и мистерия във всеки един от нас. Внушителният британски лайнер бил технически чудо за времето си. На него били залагани огромни надежди и едва ли някой е подозирал какво е щяло да се случи само няколко дни след пускането му в експлоатация. преди тръгванеМалко предистория. Строенето на "Титаник" започва през май 1911 година. За по-малко от година най-големият пътнически параход за времето си е построен. Дължината му е 269 метра, а тежестта му 40 000 тона. Той е завършен окончателно на 10 април 1912г. и на същия ден е пуснат на вода. Хиляди хора с огромен копнеж очаквали този момент. Хора от всяка една прослойка на обществото били закупили билети месеци преди датата на тръгването. Самото пътуване започнало от пристанището Саутхемптън, като корабът преминал през междинни пристанища във Франция и в Ирландия. Последната цел на "Титаник" бил Ню Йорк. Малко цифри. Броят на пътниците на Титаник е 1361 души. Екипажът съставлява 891 човека. В нощта на 14 април, около 23:35 Фредерик Флит, наблюдаващ, съобщава на първия помощник-капитан Мърдок, че само на 1/4 миля (463 метра), право пред кораба, се намира айсберг. Предприета е маневра, но е прекалено късно. Ужасът започва. Около 23:50 вода започва да плъзва по пода на най-ниските каюти, тези на 3-та класа. 2 часа и 40 минути след сблъсъка с айсберга, неотделилата се курмова част от корпуса на "Титаник" застава вертикално под ъгъл 70 градуса и бързо започва да потъва под вода. Със скорост около 13 мили в час носовата част на "Титаник" се отправя към океанското дъно на дълбочина 3750 метра. Броят на загиналите е 1502, а оцелелите са едва 705. Der Untergang der TitanicНе би трябвало въпросителният знак в заглавието на статията да ви съмнява, че на борда на "Титаник" е имало българи. Броят им далеч не е малко, като причината за това е много проста. 1912 година - година на война, на недоимък. Стотици хиляди български мъже са на фронта, докато други търсят шанса си на запад. Афиши по селата примамвали селяните да търсят по-охолен живот, взимайки билет за Америка. Разбира се, това удоволствие струвало скъпо и някои от бъдещите пасажери били принудени да продават добитъка си, даже и имотите си. Две агенции имат "вина" за това - "Уайт Старлайн" и "Лойд Стайн Лайд". Българите се качили на парахода последователно на трите пристанища - в Саутхемптън, Шербур и Ирландия. Така общият им брой станал 91 човека. Това е едната теория. Разбира се, това са неофициални данни. Според данните на "Лойд" броят им бил 38 човека. Отдавна обаче тази информация не се счита за достоверна, а доказателството е, че в село Гумощник е издигнат паметник на 8 загинали в катастрофата българи. Те обаче не фигурират в списъците на застрахователната компания. Това кара изследователите да считат, че 38 далеч не е реалната цифра на българите, които са имали злата участ да си набавят билет за кораба на смъртта.Трудно е да предположим коя от двете теории е истинна, защото разследванията по "Титаник" продължават и до ден днешен и вероятна информацията, дори и около броя на българите, ще се обнови някой ден. Така или иначе няма спорове около загиналите българи. Техният брой е 15. Паметникът на 8-те загинали Паметникът на 8-те загинали Интерес пораждат няколко имена на българи, които се оказват големи късметлии, като поради един или друг фактор не успяват да се качат на кораба. Типичен пример за такива наши сънародници са Стефан Клийновски и Христо Ковачев, за които се твърди, че закъснели за отплаването, защото "запивали" в една кръчма в близост до пристанището в Саутхемптън. Христо Ангелов пък заменил билета си за "Карпатия", корабът, който тръгнал малко преди "Титаник". За Нанко Нанков от село Садовец се твърди, че проиграл билета си на карти. Доколко тези истории са факт, никога няма да разберем, но ние не виждаме нищо невъзможно в тях. И последният мит или факт, който ще споменем е спасяването на Стою Крушкин, за когото се твърди че бил в оркестъра на "Титаник". Той успял да достигне спасителна лодка и не намерил смъртта си. За това обаче липсват сериозни доказателства.

Няма коментари: