четвъртък, 29 август 2013 г.

„КОКА-КОЛА” КАТО ИДЕОЛОГИЧЕСКА ДИВЕРСИЯ В „ЧЕРВЕНИЯ” ИЗТОК

• Абсурдни епохи • Историята на една легендарна напитка ни връща във времената, когато истината имаше няколко лица! „През 1959 г. в Москва, руски интелектуалци ме поканиха на гости, като ми довериха, че вечерта на масата ще има някакво фантастично, невероятно питие, което домакините получили с големи усилия и на висока цена... Направихме кръг и домакинът, с маниерите на древен заклинател, внесе една голяма бутилка, пълна с кафеникава течност, на която пишеше „Кока-Кола“... появяването ѝ предизвика вълнение, почти равно на това, пред свещенодействие...“. Това пише Георги Марков в своите „Задочни репортажи от България“, том I, 1969-1978 г., съобщава bg.wikipedia.org. Едва ли обаче е много известно, че Логото на компанията „Кока-Кола” за първи път се изписва на кирилица именно…в България! В средата на 60-те години на ХХ в. в Източна Европа „Кока-Кола” е напитка, обвита в тайнственост и митове. Мнозина смятат, че е алкохолна напитка. Именно някъде в тези времена, преди стъпването на компанията на българския пазар, или малко след като „отстъпва”, не много, след като е стъпила, се случва и въпросната история. Един обикновен българин, от София, разказва актуалните новини от света, на свои съседи. По това време „Кока-Кола” все още се води „вражеска напитка” и се счита за откровена „идеологическа диверсия”. Въпросният човек разказва, как американските войници във Виетнам се „напивали” с „Кока-Кола” и се биели…!”. Историята обаче не свършва тук…! Друга съседка, която, оказва се, също е добра „познавачка” на световните събития, коментира, как същата напитка, действала толкова „упойващо”, че американците, изпадали едва ли не в амок и „скопявали” негърчета в родината си…! Това на пръв поглед е смешно, но ако се позамислим, ще видим, че всъщност никак не е смешно, дори звучи зловещо. Такъв е бил мащабът на идеологията, дори до толкова ниско, битово ниво се стига, когато партията иска да постигне максимален резултат. Именно по този начин се става най-верен светски сателит, каквато беше България, по неофициален статут в онези години. Една отчайваща, обезоръжаваща до бездушие, обезумяваща и в същото време налудничава, въпиюща некомпетентност – това е коментарът на подобно поведение, но, това е коментарът от днес, тогава това е звучало съвършено логично, защото се е вписвало в общия информационен фон – преса, електронни медии, официални коментари и други. През декември 1965 г. е обнародвана „Програма за икономическа реформа“ на ЦК на БКП. Програмата е приета през април 1966 г., като основните принципи са: Децентрализация при вземането на икономически решения и използването на печалба като мотивация. Според новата директива, отделни предприятия могат да продават свръхплановата си продукция. Въпреки новата програма, Държавният съвет на НРБ продължава да провежда политика на производство, при което правителството определя приоритетен списък на артикули. На някои предприятия (като ДСП „Тексим“) е разрешено да търгуват с чужда валута. Това е времето, когато в България се внасят за първи път модерни бензинови колонки, първите машини за производство на тапети и маргарин, неща непознати дотогава в страната. През пролетта на 1965 г. се обединяват Държавното предприятие за безалкохолни напитки (ДСП) „Български минерални води“ и държавното стопанско обединение (ДСО) „Тексим“, а за негов директор е назначен Георги Найденов. Новото обединение извършва задгранична дейност за първи път при управлението на БКП. „Тексим“ създава задгранични фирми, организира транспортна дейност, притежава морска флотилия и строи нови пет завода за производство на газирани безалкохолни напитки. През това време „Кока-Кола Къмпани“ е в своя най-експанзионистичен период и трескаво търси нови пазари по света. По тази причина, когато ръководството разбира за новия завод в тогавашния социалистически блок, то бърза да прати хора, които да предложат договор за производство на напитката. Опитът им се оказва успешен и на 1 юли 1965 г. договорът е сключен. В края на годината заводът започва производство на „Оранжада“, а само няколко месеца по-късно, първата бутилка „Кока-Кола”, произведена в източноевропейска държава, излиза на пазара. Историята на тази толкова американска напитка е наистина уникална, но тя е още по-интересна именно на Изток – в социалистическия блок, където се оказва, че популярността на „Кока-Кола”-та е не по-малка, но за сметка на това пък – значително по-изопачена! Това е начинът властите в онези години да постигат една от основните си цели-да държат „червените си поданици” в неграмотност за събитията по света, или поне за „значимите” събития. Хората непременно трябва да са уморени и некомпетентни, за да могат по-лесно да бъдат управлявани! Именно такива бяхме всички тогава – сиви, равни и безправни,…но първи в светския блок пиехме от „вражеската” „Кока-Кола”…! ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ кореспондент на в. „България” в София ТЕКСТОВЕ НА СНИМКИТЕ: Снимка 1 – Реклама на „Кока-Кола” от 1920 г. Снимка 2 – Реклама на „Кока-Кола” от 1947 г., бутилките са подредени като войници, нещо, което е твърде актуално, предвид историческата епоха.

Няма коментари: